Iron Sky

Přicházíme v Míru.

V posledních chvílích Druhé světové války se tajný nacistický program vyhnul destrukci a ukryl se na odvrácené straně Měsíce. Během 70 let přísného utajení Nacisté zkonstruovali gigantickou vesmírnou pevnost s masivní armádou létajících talířů.

Když americký astronaut James Washington přistane se svým lunárním modulem příliš blízko tajné nacistické základně, měsíční Führer se rozhodne, že zářivý moment ovládnutí Země nastal… i když o něco dříve, než bylo plánováno. Washington prohlašuje, že jeho mise je jen propagační kampaní Prezidentky Spojených států, ale co jiného by člověk mohl být, když ne zvědem pro bezprostřední útok pozemskými silami? Čtvrtá říše musí reagovat!

Naše recenze: ZDE

IRON SKY – když se filmy, fanoušci a internet setkají

Iron Sky je temná science fiction komedie, která se odehrává v roce 2018, kdy Nacisté, kteří uprchli ze Země na odvrácenou stranu Měsíce v roce 1945, se vrací, aby převzali vládu nad Zemí. Film vznikl ve finsko-německo-australské koprodukci s rozpočtem 7.5 milionu euro. Režie se ujal Timo Vuorensola, produkce Tero Kaukomaa (Blind Spot Pictures), Samuli Torssonen (produkce vizuálních efektů, Energia), Oliver Damian (27 Films), Cathy & Mark Overett (New Holland Pictures) a San Fu Maltha jako výkonný producent.

Herecké obsazení filmu uvádí jména jako Julia Dietze, Götz Otto, Christopher Kirby, Udo Kier, Peta Sergeant, Stephanie Paul a Tilo Prückner. Scénář je založen na příběhu uznávané autorky sci-fi, Johanny Sinisalo, a scénář napsali Michael Kalesniko a Timo Vuorensola.

FINANCOVÁNÍ

Zhruba polovina produkčního rozpočtu Iron Sky, který činil 7.5 milionu euro, bylo pokryto z Finska, a zbytek z Německa a Austrálie. Ve financování také hraje významnou roli téměř 1 milion euro od fanoušků Iron Sky. Zbytek pochází z více tradičních zdrojů, jako jsou Finnish Film Foundation, Hessen Film Invest, Eurimages, Nordisk Film & TV Fond, Screen Queensland, Media development, DEFF v Německu a australský tax-off-set (Qape).

POUŽÍVAT INTERNET – A DĚLAT TO DOBŘE

To, co činí Iron Sky jedinečným, je aktivní spolupráce mezi filmovými tvůrci a online komunitou. Tým Iron Sky je v přímém kontaktu s více než stovkami tisíci fanoušky po celém světě. V tuto chvíli je na You Tube více než 1,5 milionu zhlédnutí, na Facebooku je přes 150 tis. fanoušků a čísla se stále zvyšují.

Fanoušci a příznivci mohou být součástí Iron Sky poskytováním následujících věcí: nápadů, financí a publicity.

NÁPADY: Fanoušci se mohli zapojit do tvorby Iron Sky díky podpůrné filmové platformě nazvané Wreckamovie.com. Na Wreckamovie mohli dávat filmaři svým příznivcům úkoly, přes ty jednoduché (vymyslet jméno pro postavu) až k těm komplexním (vytvořit 3D model vesmírné lodi).

CROWD FUNDING: Z celkového rozpočtu Iron Sky 7.5 milionu euro bylo 10 % pokryto financemi od fanoušků. Jednalo se o aktivní prodej merchandisu (store.ironsky.net) a investice od fanoušků. (www.ironsky.net/finance)

PUBLICITA: Klíčová skupina Iron Sky týmu používala sociální média několik let před tím, než byl tento samotný pojem vytvořen. V tu chvíli byli filmaři v přímém kontaktu se svými fanoušky přes Facebook, Twitter, YouTube a další platformy sociálních médií. Fanoušci tak pomáhají rozšiřovat informace o filmu po svých vlastních sociálních kruzích.

Nedílnou součástí reklamní kampaně Iron Sky je také stránka www.ironsky.net/demand. Tato aplikace umožňuje návštěvníkům si vyžádat, aby se film hrál v jejich rodném městě. Fanoušci potvrzují své požadavky na svých e-mailových adresách a usnadňují tak filmařům přiblížit se jim ve specifických městech a geografických oblastech.

Iron Sky komunita se mohla také účastnit tvorby filmového merchandisu. Fanoušci si mohli stáhnout Design Kit, který obsahoval tematickou grafiku, fonty, fotky a další materiály Iron Sky, se kterými mohli vytvořit své vlastní návrhy na Iron Sky merchandise, který globálně distribuuje společnost EMI. Designéři pak byli odměněni vstupenkami do kina, hotovostí, vstupenkami na premiéru Iron Sky a dalšími vhodnými způsoby.

NATÁČENÍ DOKUMENTŮ – V REÁLNÉM ČASE

Iron Sky nabídlo svým fanouškům a příznivcům nahlédnout za oponu filmových scén. Měsíčně zveřejňoval tým Iron Sky na YouTube dokumenty (www.youtube.com/energiaproductions). V těchto videích prochází štáb „making of“ jednotlivá oddělení, jako výtvarné nebo kostýmní, a ukazuje divákům, jak se produkoval multi-milionový sci-fi film. Kromě toho filmový štáb zveřejnil krátká videa, tzv. Director’s Diary (režisérův deník), který natáčel režisér Timo Vuorensola během práce na filmu.

PRVNÍ MINUTY FILMU V PŘEDSTIHU

V první den natáčení zveřejnil tým Iron Sky nové video nazvané Iron Sky Sneak Peek (www.ironsky.net/sneakpeek), který dával fanouškům příležitost vidět v předstihu prvních pět minut filmu, počínaje představou scény, scénáře, storyboardu, animací a dalších různých kroků. Toto dalo fanouškům nevídanou možnost vidět, jak je film vystavěn.

IRON SKY – VÍCE NEŽ FILM

Tento film je jen jednou součástí z rodiny Iron Sky produktů. Kromě merchandisu tu jsou další tematické produkty, které vyšly před samotným filmem i po něm.

Komiksy a knihy: Iron Sky má tři komiksy, které byly vydány před uvedením filmu, kromě toho vyjde plnohodnotná obrazová kniha příběhu Iron Sky. Jedním z tvůrců tohoto projektu je Gerry Kissell, jehož předchozí produkce zahrnují komiksové verze filmu A-Team a videohry Army of Two. Bude k dispozici také novelizace filmu Iron Sky a kniha o tom, jak tento nevídaný filmový projekt vznikal.

Videohry a aplikace: videohra založená na Iron Sky je k dispozici na platformách PC & iPad. Plány na vydání hry na dalších platformách jsou v jednání. K dispozici je také tematický kontent pro platformy mobilních telefonů, jako jsou smart phony. Toto zahrnuje Iron Sky iPhone hru a zdarma aplikace, které přináší poslední zprávy o Iron Sky a kontent přímo do mobilů uživatelů.

ROZHOVOR S TIMO VUORENSOLOU

Očekával jste takový ohromný úspěch Star Wrecku? Dodalo Vám to jistotu vytvořit celovečerní film?

Původně byl Star Wreck malý film, který jsme chtěli natočit pro naše kamarády, ale když jsme ho zdarma umístili na internet, stalo se to mezinárodním hitem. Star Wreck se stal velkým tématem a začal se šířit jako požár – a já neměl sebemenší představu, že by to takto mohlo dopadnout. Ale síla internetu je úžasná. Na základě pozitivních ohlasů na Star Wreck jsme si řekli, že bychom příště mohli zkusit něco většího.

Co vás přimělo natočit film s tímto tématem, s tímto příběhem? Co jste tím chtěl dosáhnout? Měl jste odkazy na nějaké filmy, které jste chtěl použít?

Celý nápad na Iron Sky nám přinesl Jarmo Puskala, který se také podílel na tvorbě scénáře pro Star Wreck. Napoprvé to byl jen malý hloupý vtip, na který jsme přišli v sauně, ale začalo se to rozrůstat a bylo to čím dál tím ambicióznější. Myslím, že síla s vytvořením filmu o Nacistech z Měsíce je takové vizuální hřiště, které každého přiměje přemýšlet „jak to bude vypadat?“ A to je dobrý základ pro film. Pak jsme vytvořili „killer story“ kolem vizuálního obrazu a voilá, máme skvělý film! Reference byly ohromné, počínaje Vetřelcem doplněno o Sky Captain a The World of Tomorrow, Delikatesy a Město ztracených dětí, a vše zpět ke Star Wars.

Jak jste postupoval při tvorbě filmu?

Tvorba tohoto filmu byla nejtěžší částí celého procesu, protože jsme měli ohromnou práci udržet všechny nitky pospolu a ústřední příběh v ohnisku zájmu. Spolupracovali jsem se skvělými scénáristy, jako jsou Johanna Sinisalo, která vytvořila příběh, a Michael Kalesniko, se kterým jsme společně napsali scénář.

Měl jste vůbec strach, že byste mohl překročit určitou linii, že byste byl politicky nekorektní?

Iron Sky tančí na přesné hranici s politickou nekorektností, ale zjistil jsem, že nejlepší způsob, jak natočit film, je udržet svou mysl čistou v tom, co děláte, a nebát se, protože to je způsob, jakým vytvoříte film příliš jemným, ale také dosáhnete toho, že někoho naštvete.

Věděl jste od začátku, že chcete spolupracovat s německou produkční společností a německými herci?

Ano, to bylo zřejmé, dát předmětu smysl. Od samého začátku jsem chtěl německé herce.

Prosím, řekněte nám o postavách a hercích, kteří je hrají?

Hlavní příběh se zaměřuje na Renatu Richter, sexy holku – typ průzkumnice a učitelky, která žije na nacistické základně na Měsíci. Hraje ji Julie Dietze, Renate je nádherná a skutečně zábavná postava, která překoná během příběhu ohromný kus cesty. Götz Otto hraje jejího budoucího manžela, typ árijského nadčlověka, Nacistu Klause Adlera, který se chce stát dalším Führerem. Oba dva se vydávají na cestu na zemi, výlet, který je oba změní – Klaus se stává ještě více zatrpklým, nenávistným a destruktivním než byl před tím, zatímco Renate pochopí, že celý život byla krmená propagandou a na Zemi se jí poprvé otevřou oči. Spouštěcím činitelem toho všeho je James Washington, americký kosmonaut, kterého hraje Christopher Kirby, muže, který spadnul dolů na Měsíc a do kterého se Renate zamiluje.

Spolupráce s hlavními herci byla intenzivní. Všichni jsme ty postavy brali skutečně vážně – ačkoliv příběh lemují komediální postavy, které jsme shledali mnohem vtipnějšími a stejně tak mnohem vhodnějšími, když všechno hráli herci s vážnými tvářemi. Hodně jsme s tímto triem pracovali, abychom měli tóny, rytmy a styly každé postavy odlišné a unikátní a myslím, že se nám to podařilo.

Bylo to poprvé, kdy jste spolupracoval s mezinárodním hereckým týmem. Líbila se Vám tato práce s herci? Co jste se při tom naučil?

Moc rád jsem s herci pracoval, nebyl tam nikdo, koho bych vyměnil, a nebyla tam postava, kterou bych neměl rád. Práce s vysoce profesionálními herci je pro mne neuvěřitelná zkušenost, protože jsem poprvé zjistil, že neexistují hranice v tom, co může dobrý herec dokázat, když jste s ním schopen komunikovat.

Komunikace byla také občas velkou výzvou. Plac, to byla změť jazyků – finština, němčina a velká škála anglických akcentů – a občas se informace ztratí v překladu. Toto vše způsobilo určitá nedorozumění, která občas přinesla napětí, ale nakonec jsme všichni přežili.

Nejdůležitější lekcí pro mne bylo naučit se říkat „prosím“ – finština nemá slovo pro „prosím“, což je důvod, proč často zapomínáme, že takové slovo existuje a díky tomu si řada lidí myslí, že my Fini nejsme zdvořilí, i když nejsme přímo hrubí. Götz mi dal na toto téma dobrou lekci a nyní to vím, doufám, lépe.

Jaká byla při přípravě filmu největší výzva?

Rozhodně scénář. Měli jsme hodně situací, kde jsme mohli jít různými směry a mohli jsme vyprávět všechny možné příběhy. Nejtěžší věcí bylo zabít tyto touhy jednotlivých linií příběhů, do kterých jsme se zamilovali, abychom udrželi pozornost na hlavní příběh a postavy. To vneslo do přípravného procesu velké drama, ale nakonec jsme byli schopni vytvořit scénář, na který jsme skutečně hrdí. Naprosto si za ním stojíme.

Nastal někdy bod, kdy jste měl dojem, že ten film nedokončíte?

Po celou dobu až do poslední chvíle výroby se film pohyboval na pokraji okamžité destrukce, protože – svojí podstatou – nebylo možné ten film natočit. Neustále jsme strádali pod nedostatkem všech druhů zdrojů, aby se film uskutečnil, ale myslím, že všechen ten boj nám jen dodával energii jít dál.

Jak jste pracoval na designu? Zejména měsíční základna ve tvaru svastiky a Götterdämmerung jsou obdivuhodné.

Náš art director Jussi Lehtiniemi byl velkým přínosem pro výrobu filmu. Načrtnul základní koncepty všech interiérů a exteriérů, stejně jako vesmírné lodě nacistického režimu na Měsíci, a jeho hlavní myšlenkou „Jönssi“. Je to finsky znějící slovo, které ve skutečnosti nic neznamená, ale když se řekne tím správným způsobem, úžas z něho perfektně vyjadřuje, o čem design Iron Sky je: je to o koulích. Obrovské struktury, nadměrné až komicky drsné, monochromatické a silné scény.

Jak se Vám podařilo získat ke spolupráci skupinu Laibach?

Původně to byla jedna z mých základních myšlenek, získat Laibach pro vytvoření hudby. Snažil jsem se s nimi spojit již na jejich koncertu v Tampere s taškou plnou lahůdek Iron Sky a Star Wreck, ale ani mě nepustili do zákulisí. Nebo přinejmenším jejich ochranka ne. Znáte to, další praštěný nápad o Měsíčních Nacistech. Ale přítel jednoho našeho producenta dostal přímý kontakt na Laibach – sdíleli s nimi stejnou budovu pro kanceláře a zkoušky – a to byla chvíle, kdy se začal koloběh odvíjet. Slyšeli o filmu a řekli, že je to naprosto přesně jejich žánr. Poté byla práce s Laibach naprosto skvělá: jednou věcí si u nich můžete být naprosto jistí – nikdy se nespojí s tou nejvíce zřejmou myšlenkou, kvalita je vždy na vrcholu všeho.

Jste spokojený s výsledkem? Je Iron Sky takový film, jaký jste si předsevzal natočit?

Nebylo by vtipné, kdybych řekl, že ne? Kdybych řekl, že Iron Sky je brak, který už nikdy nechci vidět? No, naštěstí toto není ten případ. Iron Sky je mnohem lepší, než jsem kdy snil a myslím, že je to podstata dobré filmové produkce – nikdy ji netvoří jeden člověk, ale perfektní kombinace úžasných umělců, kteří se podílí o své nápady. Režisér je semkne k sobě a výsledek je – když úspěšný – více než souhrn jejich částí.

Jakou reakci od diváků byste si přál?

Doufám, že se budou diváci smát, zatímco si budou říkat „můžu se tomuto vůbec smát“, a budou opouštět kino s pocitem, že získali více, než očekávali, a musí si skutečně sednout a přemýšlet o poselství filmu. Doufám, že to zažehne diskuze.

HERECKÉ OBSAZENÍ IRON SKY

Julia Dietze (Renate Richter)

Julia Dietze je velmi talentovanou německou herečkou a modelkou. Nedávno se objevila v historické komedii 1 ½ Ritter a hrála v několika německých filmech a televizních seriálech. Mezi její koníčky patří šerm a kung fu.

Götz Otto (Klaus Adler)

Götz Otto je německý herec nejvíce známý pro své ztvárnění Mr. Stampera v bondovce Zítřek nikdy neumírá. Jeho role zahrnují filmy jako Schindlerův seznam, Pád Třetí říše a britskou komedii Pitva mimozemšťana. Je také známý pro svoji velmi vysokou postavu: Götz měří 199 cm, je dokonce vyšší, než režisér Timo Vuorensola.

Mezi jeho současné projekty patří Der Wolkenatlas od Toma Tykwera a Andy Wachovskiho a Asterix & Obelix ve službách jejího veličenstva r. Laurenta Tirarda.

Christopher Kirby (James Washington)

Christopher Kirby je americký herec, který se v roce 1999 přestěhoval do Austrálie. Má solidní základ v science fiction, když začínal svoji hereckou kariéru v klasickém televizním seriálu Quantum Leap a přešel na filmy jako Matrix Reloaded, Star Wars: Epizoda III – Pomsta Sithů a Svítání.

Udo Kier (Wolfgang Kortzfleisch)

Udo Kier je německý herec, známý pro svoje role v hororových filmech jako Blade a Ve stínu upíra. Řada diváků si ho může také pamatovat jako Yuriho z video hry Command & Conquer: Red Alert a z grindhouseovské klasiky Werewolf Women of the SS.

Tilo Prückner (doktor Richter)

Tilo Prückner je německý televizní a filmový herec. Jeho kariéra se klene přes pět desetiletí a více než 100 filmů jako jsou Nekonečný příběh či televizní seriály Případ pro dva a Starej.

Peta Sergeant (Vivian Wagner)

Peta Sergeant je australskou herečkou, nejvíce známou díky své roli v televizním seriálu Satisfakce.

Stephanie Paul (prezidentka Spojených států amerických)

Stephanie Paul je herečka z Nového Zélandu, kterou jste mohli vidět ve filmu Separation City nebo na divadelních prknech jako sólovou komičku.

PRODUKČNÍ SPOLEČNOSTI

BLIND SPOT PICTURES

Blind Spot Pictures je finská produkční společnost založená v roce 1997 producentem Tero Kaukomaa. Společnost produkuje a koprodukuje kvalitní celovečerní filmy pro mezinárodní trh.

Jejich hotovými filmovými projekty jsou např. finsko-čínský kung fu film Věčný bojovník (2006, r. Antti-Jussi Annila), Práce pro chlapa (2007, r. Aleksi Salmenperä), Tanec v temnotách (2000, r. Lars von Trier), na Oscara nominovaný The Rainbowmaker (2008, r. Nana Djordjadze) a Rozumné řešení (2009, r. Jörgen Bergmark), stejně jako na Zlatý Glóbus nominovaný snímek Věčné okamžiky Marie Larssonové (2008, r. Jan Troell).

Blind Spot Pictures koprodukuje filmy ve spolupráci se zeměmi jako Švédsko, Estonsko, Norsko, Dánsko, Rusko, Německo, Francie, Itálie, Kanada, Čína a Austrálie. Jejich filmy jsou prodávány po celém světě takovými společnostmi, jako např. Rezo Film, Celluloid Dreams, Match Factory, Bavaria či Trust Film.

V současné době má Blind Spot Pictures rozpracovaných několik celovečerních filmů a plánuje produkovat svůj první sci-fi televizní seriál s Timo Vuorensolou.

ENERGIA PRODUCTIONS

Energia Productions byla založena Samuli Torssonenem po úspěchu Star Wreck. Energia Productions je zodpovědná za vizuální efekty k Iron Sky.

27 FILMS PRODUCTION

S více než 12 roky profesionálních zkušeností ve filmovém průmyslu založil Oliver Damian společnost 27 Films Production v létě roku 2005, aby se zaměřil na své vlastní plánované projekty. Hlavní aktivitou 27 Films Production je rozvoj, financování a produkce komerčně a kulturně atraktivních celovečerních filmů pro evropský a mezinárodní trh. Díky jeho dlouholetým pracovním zkušenostem na poli mezinárodního filmového sektoru vytvořil Damian silnou síť známých producentů a filmařů po celé Evropě. Všichni přátelsky spříznění, společně úspěšně realizovaly řadu projektů a budou v této spolupráce i nadále pokračovat.

27 FILMS PRODUCTION má sídla v Berlíně a ve Frankfurtu.

NEW HOLLAND PICTURES

Se sídlem v Brisbane, Austrálii, a s kancelářemi na Novém Zélandu. New Holland Pictures byla založena roku 2005 jako společný podnik mezi australskými producenty Cathy a Markem Overettovými a holandskými producenty San Fu Maltha a Anton Smit. Od té doby produkovali pět celovečerních filmů, včetně oceněného Nekončícího nebe (2007, r. Peter Duncan), Separation City (2009, r. Paul Middleditch) a dánsko-německo-australské akční komedie Ved verdens ende (2009, r. Tomas Villum Jensen).

PRODUKČNÍ TÝM

Timo Vuorensola (režie)

Timo Vuorensola je filmový režisér z Finska. Jeho první celovečerní sci-fi komedie Star Wreck: In the Pirkinning se tvořila sedm let. Od svého uvedení pak dosáhla statusu kultu a přes oficiální odkazy byla stažena více než 8 milionkrát. Timoův druhý celovečerní film Iron Sky, příběh o Nacistech na odvrácené straně Měsíce, byl uveden do kin v dubnu 2012.

Timo také režíruje krátké filmy, hudební videa a reklamy. Vždy se zajímá o hledání nových způsobů práce s filmovým průmyslem a věří, že Internet může poskytnout různé zajímavé možnosti k nahrazení a doplnění tradičních produkčních modelů. Timo přednáší o svých zkušenostech se spoluprací s diváky na konferencích po celém světě – od roku 2005 na více než 200 konferencích.

Tero Kaukomaa (producent)

Tero Kaukomaa studoval obchod a marketing na Helsinki School of Economics, kterou zdárně ukončil roku 1987. Marketing a obchody ho zavedly do světa filmu a roku 1997 Tero Kaukomaa založil společnost Blind Spot Pictures a produkovala nebo koprodukovala více než 15 filmů.

Tero Kaukomaa věří v kvalitu, myslí skrze marketing a chce přinášet čerstvý obsah na trh s kreativními metodami. Je členem ACE (Atelier du Cinema European) a European Film Academy a má kanceláře v Helsinkách, Finsku a Zürichu ve Švýcarsku.

Tero Kaukomaa společně se Samuli Torssonenem a týmem Iron Sky spustil studio vizuálních efektů, Troll Vfx.

Oliver Damian (producent)

Oliver Damian nahromadil více než 10 let zkušeností ve filmovém průmyslu před tím, než založil svoji společnost 27 Films Production roku 2005. Prvním projektem této společnosti byla tragikomedie The Rainbowmaker (2008, r. Nana Djordjadze). Také spolufinancoval mezinárodní projekt Skřivánčí dvůr (2007, r. Paolo a Vittorio Taviani).

Kromě toho, že je hlavním producentem chystaných osmi projektů, včetně nových filmů od Maria von Heland a Gorna Rebice, podílí se Damian také jako koproducent na řadě mezinárodních projektů. Byl partnerem u francouzsko-německého dramatu L’Aube du monde iráckého režiséra Abbase Fahdela (2008) a filmu Otec mých dětí (2009, r. Mia Hansen-Løve).

Cathy a Mark Overettovi (producenti)

Cathy Overett začínala v televizi jako dokumentární badatelka, strávila několik let jako scénáristka/režisérka/producentka ve filmovém oddělení společnosti Royal Society for Protection of Birds ve Velké Británii a roku 2006 produkovala svůj první celovečerní film Nekončící nebe (r. Peter Duncan). Tento snímek se umístil na 4. místě filmů s nejvyššími výnosy roku 2008 a získal ocenění BIFF Audience Award, MethodFest Best Film, 4 ceny IF Award, 4 ceny Film Critic Circle Award, 6 cen AFI Award a cenu SPAA Independent Feature Film Producers roku 2008. Cathy poté produkovala snímek Ved verdens ende (2009, r. Tomas Villum Jensen).

Mark Overett pracuje po celém světě jako vysoce oceňovaný kreativní producent faktických a zábavních pořadů. Podílel se na tvorbě televizního filmu Tápání v temnotách (2003, r. Leonard Farlinger), který se dostal do 30 zemí po celém světě a stal se nejúspěšnější komedií tehdejší doby. Se společností NHP produkoval Overett lifestylový pořad Our Place. Poté se vydal do oblasti celovečerního filmu, kdy dohlížel na produkci Bruidsvlucht (2008, r. Ben Sombogaart) a v nedávné době hořko-sladké komedie Separation City.

Samuli Torssonen (VFX producent)

Tvůrce Star Wreck a zakladatel Energia Productions. Jako producent Iron Sky měl hlavní úlohu ve vizuálních efektech.

Johanna Sinisalo (scénář)

Finská autorka science fiction a fantasy, Sinisalo, studovala komparativní literaturu a drama mezi dalšími předměty na Univerzitě Tampere. Profesionálně pracovala v oblasti reklamy, kde se dostala na pozici marketing designer.

Důležitá postava rozkvětu finského science fiction na konci 80. let a na začátku 90. let (vyhrála vzácnou kolekci cen Atorox za krátkou fikci v žánru), byla také první, kdo učinil průlom mezi žánrovými literárními bariérami. Sinisalo byla oceněna cenou Finlandia Prize za literaturu roku 2000 za svoji první knihu, Ennen päivänlaskua ei voi (přeloženo jako Not Before Sundown rok 2003 a znovu jako Troll – A Love Story roku 2004 pro americký trh). Tato kniha byla přeložena do několika jazyků. Not Before Sundown bylo oceněno cenou James Tiptree Jr. Award roku 2004. Filmová práva byla prodána roku 2006 režisérovi Carteru Smithovi.

Michael Kalesniko (scénář)

Michael Kalesniko napsal scénář pro Soukromé neřesti režisérky Betty Thomas (1997). Také přepsal Bubliňáka pro režiséra Blaira Hayese (2001).

Kalesniko také dělal přepisy pro Willa Smithe, Billy Crystala a Dannyho DeVita, stejně jako Imagine Entertainment Rona Howarda. Kalesniko napsal a režíroval oceněný krátký film Algorithms (1995). Roku 1990 vyhrál cenu Nissan FOCUS za scenáristiku.

Kalesniko se narodil v Trailu, Britské Kolumbii, Kanadě. V roce 1985 získal na University of Victoria magisterský titul v oboru scenáristika a roku 1990 na Columbia College Hollywood magisterský titul v oboru film. Pracoval různě jako reportér, hrobník, učitel angličtiny na Arktidě a barman v Londýně.

Mika Orasmaa (kamera)

Mika Orasmaa studoval prestižní školu Art and Design School v Helsinkách a zúčastnil se workshopů u Phedona Papmichaela, Laszlo Kovacse a Vittorio Storaroa.

Orasmaa začal pracovat ve filmovém průmyslu jako „focus puller“ u reklam a celovečerních filmů. Natáčet začal roku 1998 s hudebními videi, reklamami, dokumenty a krátkými filmy. Roku 2004 Orasmaa natočil s režisérem Juha Wuolijokim oceněný snímek Gourmet Club. Film byl oceněn cenou Vela, finskou obdobou ceny Emmy. Gourmet Club byl také oceněn na 47. ročníku Monte Carlo Television Festival a získal cenu Finnish State Quality Award. Roku 2007 se Wuolijoki a Orasmaa znovu spojili u filmu Legenda o Vánocích. Mikova práce na projektu mu vynesla cenu Jussi Award pro nejlepší kameru, finský ekvivalent Oscara.

Orasmaa také natočil televizní seriály Skene (2004), Lemmenleikit (2008) a Uutishuone (2009). Poslední prací Orasmaa je snímek Rare Exports (2010, r. Jalmari Helander). Rare Exports byl oceněn jako nejlepší film a nejlepší kamera roku 2010 v Sitges.

Ulrika von Vegesack (výprava)

Ulrika von Vegesack působila jako art directorka pro film & televizi mezinárodně po více než 13 let. Pod svým dívčím jménem Ulrika Anderson vytvořila design filmů jako např. Schiller (2005, r. Martin Weinhart), Kebab Connection (2004, r. Anno Saul), Anatomie 2 (2003, r. Stefan Ruzowitzky), Holky při tom nepláčou (2002, r. Maria von Heland) a Undertaker’s Paradise (2000, r. Matthias X. Oberg).

Jake Collier (kostýmy)

Jake Collier vytváří kostýmy pro mezinárodní film & televizi více než 13 let. Z předchozích Jakových prací lze jmenovat Xenu: Princeznu bojovnici, seriály Herkules, Cleopatra 2525, Farscape, filmy Eragon, Austrálie a z nedávné doby seriál z produkce Spielberg/Hanks The Pacific, plus nespočet reklam a seriálů a produkcí divadla West End Theatre.

Suresh Ayyar (střih)

Ve své kariéře, která čítá více jak 25 let střihače, byl Suresh Ayyar dvanáctkrát nominován na cenu Best Achievement in Editing Award udílenou Australským filmovým institutem, čtyřikrát tuto cenu získal a v roce 1995 získal cenu v obou kategoriích – feature a non-feature.

Z jeho celovečerních filmů lze zmínit Cedar Boys (2009, r. Serhat Caradee), Nekončící nebe (2007, r. Peter Duncan), Romulus, můj otec (2007, r. Richard Roxburgh), Sloní putování (2006, r. Mario Andreacchio), Broskve (2004, r. Craig Monahan), Lovec krokodýlů (2002, r. John Stainton), Akce kachna (2001, r. Di Drew), Floating Life (1996, r. Clara Law), Bad Boy Bubby (1993, r. Rolf de Heer) – tento snímek získal cenu Grand Jury na MFF v Benátkách, a The Interview (1998, r. Craig Monahan).

Ayyar stříhal také dokumenty, včetně Emmy oceněným Kangaroos: Faces in the Mob, Celebrity – Dominick Dunne, In The Compound – The Last of Yasser Arafat a Not 14 Again, který získal cenu pro nejlepší dokument od Australského filmového institutu.

premiéra: 12. 07. 2012

Film Europe Media Company

Categories:

Related Posts

About The Author